Goed gewicht

Gezond eten, voldoende bewegen, genoeg slapen en het verminderen van stress zijn de basis voor een goede gezondheid. Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor chronische ziekten. Suiker krijgt daar vaak de schuld van. Maar dat is niet terecht.  We leggen je graag uit hoe het precies zit.

Dat een goed gewicht belangrijk is, dat weet je natuurlijk. Als je te zwaar bent, kan dit leiden tot allerlei aandoeningen zoals een te hoge bloeddruk, diabetes mellitus type 2 (suikerziekte), gewrichtsklachten of hart- en vaatziekten. Daarom is het belangrijk om op je gewicht te letten. 

Wat is een goed gewicht?

Of je een goed gewicht hebt, kun je bepalen aan de hand van twee gegevens: je Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek.

Body Mass Index (BMI)

De BMI geeft de verhouding weer tussen je lengte en gewicht en kun je hier berekenen.  Wat is een gezonde BMI? Voor volwassenen geldt bij een BMI:

  • lager dan 18,5:  ondergewicht
  • tussen de 18,5 - 25: gezond gewicht
  • tussen de 25-30: overgewicht
  • hoger dan 30: ernstig overgewicht
Voorbeeld BMI berekening

Een vrouw van 1,68 meter met een gewicht van 62 kilogram heeft een BMI van 62 ÷ (1,68 x 1,68) = 22. Zoals je hierboven in de opsomming ziet, heeft ze een gezond gewicht.

Middelomtrek

Naast de BMI geeft de middelomtrek ook informatie over een gezonde lichaamssamenstelling. Want niet alleen lichaamsgewicht is van belang, ook de hoeveelheid vet en de plaats waar het vet zit. Vet rondom je buik is ongezonder dan vet op bijvoorbeeld je heupen of benen. Meet daarom ook altijd je middelomtrek als je wilt weten of je een gezond gewicht hebt. Je middelomtrek meet je als volgt:

  1. Meet de omtrek van je buik, tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees de omtrek af.

Als je overgewicht hebt, dan geven de BMI én de middelomtrek meestal allebei een (te) hoge waarde aan. Is dit niet het geval, houd dan de middelomtrek aan en kijk dan in onderstaande tabel wat je moet doen. 

Word je dik van suiker?

Je wordt dikker als je over een langere periode meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Suikers bevatten 4 kcal per gram, net als zetmeel en eiwiten. Vet bevat 9 kcal per gram en alcohol 7 kcal per gram.

Suiker is dus niet de enige caloriebron. Het gaat om de totale energie-inname. Het advies aan mensen met overgewicht is: verhoog het energieverbruik door meer te bewegen en verminder de energie-inname dooor de voeding aan te passen. Gezondere voedselkeuzes en kleinere porties zorgen voor minder calorieën. Dit houdt ook in minder calorieën uit suikers. 

Tips als je wilt afvallen

  • Zorg voor voldoende beweging. Kies wat vaker voor de trap of de fiets.
  • Eet gezond. De Schijf van Vijf is een goede basis.
  • Kies voor een klein bord. Hierdoor schep je minder op en eet je minder.
  • Haal gezonde snacks in huis. Groenten, noten of fruit zijn goede tussendoortjes als je trek krijgt.
  • Drink zo weinig mogelijk frisdrank of vruchtensap met suiker. Hierdoor krijg je snel (te) veel calorieën binnen.
  • Vraag hulp aan mensen om je heen. Als zij weten dat je probeert af te vallen, brengen ze je minder snel in verleiding ongezonde dingen te eten.
  • Lukt het je niet alleen, vraag dan een diëtist om hulp.
  • Wees niet té streng voor jezelf. Gun jezelf af en toe iets lekkers, dat zorgt ervoor dat je het volhoudt.

Laat je niet misleiden

Regelmatig zie je op producten de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ staan. Dit suggereert dat dit product gezonder is. Dat is echter lang niet altijd zo. Soms wordt de suiker vervangen door vet, waardoor het aantal calorieën in het product gelijk blijft of zelfs hoger wordt! Kijk daarom altijd goed naar de voedingswaarde op het etiket en vergelijk het aantal calorieën als je wil afvallen.


  • Burgemeester Lambooylaan 3
    1217 LB Hilversum
  • Tel: 035-5433455
    Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright 2020 - Kenniscentrum suiker & voeding
Voor meer wetenschappelijke informatie, bezoek www.kenniscentrumsuiker.nl