Suiker in het normale voedingspatroon

20 - 21e eeuw

Hoe gaan we om met suiker in het normale voedingspatroon? In de 20e en 21e eeuw worden we ons bewust van de hoeveelheid suiker die in ons eten zit. Of die suiker van nature in een voedingsmiddel voorkomt, of dat die wordt toegevoegd door de fabrikant óf dat we die er zelf in stoppen. Die bewustwording helpt bij het kiezen van een normaal voedingspatroon.

Suiker vinden we de normaalste zaak van de wereld. De hele dag door komen we suiker tegen. Bij het ontbijt, door de yoghurt of in de jam, bij de koffie, bij de lunch, in het broodbeleg, bij de thee met het koekje, bij het nagerecht en vaak ook nog bij de drankjes later op de avond. Even nog los van de versnaperingen die daar tussendoor glippen. Zoals de kantoorpot met drop en toffees of kruidnoten.

Feest
Zoetigheden horen in eerste instantie bij feest, verwennerij, traktatie. In de loop van de eeuwen wordt suiker ‘normaal’ en neemt het aantal momenten waarop we zoetigheid nemen per dag toe. Om te beginnen het koekje bij de thee en het toetje na de hoofdmaaltijd. Koekjes smaken naar meer. Misschien is het een beetje uit de hand gelopen met de verwennerij. Suiker past in het dagelijkse voedingspatroon, maar zoals vaker geldt, wel met mate.

suiker historie rie cramer

Rie Cramer schreef poëtische kinderversjes met prachtige tekeningen erbij aan het begin van de 20e eeuw. Tontijntje mag mee met Mamaatje. Ze gaan winkelen, voor een kind niet al te interessant. Maar als beloning gaan ze samen taartjes eten, met een lekker glaasje limonade erbij voor de kleine jongen.

ijsjes

Ijsjes door Wayne Thiebaud (jaren ‘60).

recept RECEPT

Compositie van rood fruit

400 gram frambozen, 200 gram bosaardbeitjes, 100 gram bramen, 50 gram blauwe bessen, 100 gram rode bessen, 100 gram witte bessen, 1 theelepel poedersuiker, 4 blaadjes citroenmelisse.

Doe de frambozen met 2 eetlepels water in een kleine pan. Dek de pan af met een deksel en verwarm ze heel zachtjes tot ze wat vocht loslaten. Stoof ze in circa vijf minuten heel zachtjes gaar. Wrijf ze boven een andere pan door een zeef. Kook de frambozensaus op een matig vuur in tot de dikte van de saus goed is. Laat de saus afkoelen. Was al het andere fruit voorzichtig en laat het op keukenpapier uitlekken.

Schep de frambozensaus in het midden op vier borden en rangschik de aardbeitjes met de bramen, de blauwe bessen en de takjes rode en witte bessen als een bergje midden in de saus. Bestuif de bergjes bovenop met een heel klein beetje poedersuiker en garneer met een blaadje citroenmelisse.

Uit: Paul Fagel’s toprecepten voor de slanke lijn (1997).

Meer wetenschappelijke informatie over suiker en voeding tref je aan op: www.kenniscentrumsuiker.nl 


  • Burgemeester Lambooylaan 3
    1217 LB Hilversum
  • Tel: 035-5433455
    Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright 2020 - Kenniscentrum suiker & voeding